Cilinderblok boren
In een lopende motor bewegen de zuigers continu op en neer in de cilinders. Op de lange duur veroorzaakt dit slijtage op delen van de cilinderwand. Oververhitting kan ervoor zorgen dat de zuiger steeds verder uitzet tot hij langs de cilinderwand schraapt. Nog grotere schade aan de cilinderwand kan ontstaan als bijvoorbeeld de zuigerveren gebroken zijn en in de cilinder terechtkomen.
De cilinderslijtage uit zich in hoger olieverbruik en een verminderde compressie. Om dit te verhelpen, wordt de cilinder uitgeboord tot hij weer regelmatig van vorm is. Omdat de cilinder dan iets groter van inhoud is geworden, worden nieuwe, overmaatse zuigers gemonteerd.
Honen van Cilinders
Na het fijnboren is een nabewerking nodig in de vorm van honen. Dit betekent dat de grove sporen van het boren worden weggeslepen. Er wordt bovendien een bepaalde structuur in de cilinderwand wordt gebracht om een juist evenwicht te krijgen tussen minimaal olieverbruik en minimale slijtage van de zuigerveren. Het honen gaat een steeds grotere toepassing vinden in de machine en apparatenbouw. Werd deze bewerkingsmethode vroeger praktisch alleen in de automobielindustrie en revisiewerkplaatsen voor motoren toegepast, tegenwoordig wordt het honen daar toegepast, waar boringen met een recht en rond oppervlak nodig zijn.
Fouten bij de voorbewerking, zoals tapsheid, onrondheid of golvende voorbewerking, worden door het honen gecorrigeed bij een nauwkeurige maatcontrole en beheersing van ruwheid.